fredag 28 december 2007

Vi har nu ett land...

... eller någon form av område som kallas för Assyrien. När började man kalla området för det och hur utbred är benämningen? Det är fantastiskt om vi yoye kan få ett område i Mellanöstern men man borde kanske lugna ner sig. Jag vet inte vad ESNA har för funktion, förutom det de skriver här, men de bör försöka inta en så politiskt oberoende ställning som möjligt. Det ökar då bara deras trovärdighet i många frågor, speciellt i utomståendes ögon. Det går att vara politiskt oberoende och ändå rapportera om vårt folks situation där nere. Jag vill poängtera att jag inte syftar på områdets namn men förekomsten av namnet överhuvudtaget. Om folk vill namnge området så är det okay i folkmun, men en av våra större svenska medier bör vara försiktig med vad som skrivs.

Jag lägger också märke till en insändare av Aryo Makko och Abraham Staifo som återspeglar det som jag skrev tidigare i min blogg. Om mordet inte var politiskt kommer det slå ganska hårt mot våra ansikten, så dämpa er. Kanske ESNA tog till sig av det jag skrev. Fast förmodligen läser de säkert inte min blogg.

4 kommentarer:

Assyrien sa...

är du inte riktigt klok? Va menar du med ditt inlägg? Menar du att Assyrien inte finns? Att turkar, kurder och araber skulle skriva ngt sådant skulle jag kunna förstå men inte en assyrier. Vakna upp människa... var har vårt folk levt i 7000 år? Vi kommer väl inte från ett svart hål !
Vi kommer från Assyrien, vare sig du vill det eller inte.

Förenade, på riktigt sa...

Nej, vi kommer från fler områden än det som ingått i Assyrien. Vårt folk har spridits till många andra ställen.

Jag skrev i vart fall om dagens Assyrien. Poängen var: Om ESNA inte vill avfärdas som en nationalistisk tidning som förmedlar nyheter som har med yoye att göra bör de vara försiktiga med att ta politiska ståndpunkter. Om de väljer att vara politiska behövs en objektiv tidning som berättar för Sverige om oss och vår situation. Folk föredrar objektiva nyhets- och informationsförmedlare framför politiska sådana.

Assyrien sa...

sitt snett men prata rakt! Vi snackar om ursprung. Att assyrier hamnat i exil efter Seyfo och därefter är inte samma sak som att deras ursprung är från dessa nya områden som de flyttat till. Alla assyrier har sitt ursprung i Assyrien innan de tvingades flytta. Och det där om ESNA: så om SVD skriver ordet Sverige så måste vi avfärda SVD som en nationalistisk tidning? Är du inte riktigt klok? Hör du dina egna ord? Kan du sluta vara rasist mot ditt eget folk? Herregud..är man nationalist om man skriver namnet på det område som man kommer ifrån? Ska vi avfärda varje mäniska som nämner namnet på området som hon kommer från som nationalist? Det är inte ESNA som behöver mer objektivitet, snarare du. Fråga dig själv hur objektivt ditt inlägg i bloggen verkligen är. Mnakef cal ruhokh

Förenade, på riktigt sa...

Alla yoye har sitt ursprung i Edens lustgård, eller Afrika, beroende på hur man vill se på det.

Det är skillnad på Assyrien och Sverige. Det inser du nog innerst inne.

På samma sätt som du skulle se en kurdisk tidning, som talar om Kurdistan som ett land, som en subjektiv tidning lär folk även göra det om ESNA.