torsdag 27 november 2008

Ett svar på ett inlägg.

Jag tipsades precis av en vän om ett inlägg som talar om hur vidriga assyrier/syrianer är. Jag känner mig därför manad att försöka ge ett utförligt svar (i varje fall mina synpunkter) i min blogg. Ni hittar inlägget jag syftar på här. Nu till grovgörat.

Syrianer är i mina ögon ett väldigt underligt folk. Jag varken överdriver eller generaliserar när jag säger att syrianer är i särklass det mest hatiska folket i Sverige.
Om det inte är generaliseringar eller överdrifter, då kan vi förvänta oss konkreta belägg för detta. Förhoppningsvis slipper vi anekdoter.

De hyser ett agg mot icke-muslimer som får de främlingsfientliga i Landskrona att tappa haken.
Jag hyser inget agg mot vare sig muslimer eller icke-muslimer. Faktum är att min utbildning lett till att mina flesta vänner ateistiska icke-assyrier/syrianer. Jag hoppas verkligen inte folk tappar hakan. Nåja, det började med en grov generalisering.

Syrianer är ett lustigt folk. De kan till utsidan ses som ett civiliserat folk där de ser ut som den perfekta integrerade invandraren. Språket, klädstilen och deras arbete kan få den vanliga människan att tro att syrianen är den invandrare som alla borde ta efter.
För att inte låta min analys bli alltför löjlig ska jag ignorera påståenden som Syrianer är ett lustigt folk och Syrianer är i mina ögon ett väldigt underligt folk. Jag förstår dessutom inte vad ederbörande menar med språket, klädstilen samt arbeten. Assyrier/syrianer har vitt skilda klädstilar (de flesta av ungdomarna klär sig dock enligt de trender som gäller, d.v.s. som vilken annan ungdom som helst) och arbetar inom massor med olika yrken. Det finns ingen assyrisk/syriansk klädstil som man kan peka på och säga "detta bör ni ta efter". Så jag kan tyvärr inte möta detta.

Invandraren som man borde göra intervjuer och dela ut pappren till nya invandrare.
En obegriplig mening.

Men bakom ytan finns en helt annan sanning. De har en syn på människan som är mer föråldrat än vad de syrianer i mellanöstern har.
Och denna syn skulle vara? Nu är jag dessutom förvirrad över om du med syrianer syftar på assyrier/syrianer i Sverige, assyrier/syrianer i Mellanöstern eller samtliga assyrier/syrianer.

Kvinnan rättigheter bland detta s.k. civiliserade kristna folk får kvinnan i burka att framstå som en Jeanne d'Arc.
Vilka rättigheter saknar hon? Är det de kvinnliga assyrierna/syrianerna i Sverige vars frihet är inskränkt? Min spontana reaktion är att detta är väldigt varierande. Min personliga erfarenhet (insiderinformation) av att tillhöra folkgruppen assyrier/syrianer är att fallen där kvinnan styr och ställer i hushållet (ekonomin, få sista ordet osv) är mongdubbelt fler än då hon är helt underordnad mannen. När det gäller den äldre generationen (70 år och uppåt) är det inte så jämställt som man kanske skulle vilja. När det gäller åldersgruppen 55 - 69 har jag fått erfara att det väldigt ofta är förekommande att kvinnan styr hushållet mer än mannen (dock är konsrollerna fortfarande tydliga på så sätt att kvinnan är den som lagar maten samt städar samtidigt som mannen är den händige). Tittar på de yngre är det ofta ofta väldigt jämställt. Men självklart är kvinnan mer mammaledig än pappan är pappaledig (vilket inte är ovanligt att fadern är), precis som de inhemska siffrorna för Sverige.

Men man måste först förstå en sak med syrianer. De är ett folk som har blivit förföljda i mellanöstern på ett sätt som liknar det judar och zigenare har blivit i Europa under medeltiden. De har idag inget område som de ensamma kan peka på och säga att det här är vårt. Därför har syrianen tagit stort fäste till det de har. Som språk och religion. Därför har det blivit så att syrianer är väldigt religiösa. Jag ser absolut inte det här något som negativt. Jag beundrar det och skulle önska att fler folkgrupper kunde ta till sig det.

Ok.

Men det har blivit något fel här i mina ögon. De flesta syrianska föräldrar kan många språk. De kan oftast syrianska, kurdiska, turkiska och vissa kan arabiska. Många äldre syrianer har även levt med dessa folkgrupper.
Det är väl bra att man kan flera språk, eller vad säger du?

Men attityden i Sverige mot dessa folkgrupper är något hatiskt. De har skickat signaler till sina barn som enligt mig hör hemma i Berlin på 40-talet. En syrian skulle aldrig kunna få gifta sig med en muslim.
Hatisk? Assyrier/syrianer har individer som är hatiska, precis som alla andra grupper. Men jag kan erkänna att de som har fått uppleva förtrycket inte har så stort förtroende för hela folkgruppen. Det är besynnerligt när folk generaliserar, precis som din text hittills visats vara - en generalisering. Det där du nämner med muslimgifte är dock sann. Jag misstänker att det är något som alla från Mellanöstern delar. De fall jag känner till då assyrier/syrianer har gift sig med muslimer (oftast mot föräldrarnas vilja) har assyren/syrianen varit en kvinna. Jag tror vi båda inser varför inte det är så vanligt att muslimska (liksom assyriska/syrianska) föräldrar gifter bort sina döttrar till andra gruppen. Det hela har helt enkelt med gruppernas (väldigt lika) mentalitet att göra. Man ser det som att man gifter bort döttrar, men gifter in svärdöttrar. Assyrier/syrianer är långt från unika här och vi är verkligen inte mest extrema. Nåväl, mot nästa del.

Oavsett om han är religiös eller inte.
Se där, du skrev han! Precis som jag förklarat. Varför inte hon? Jo, för där kommer vägran från andra hållet.

Oavsett hur stor kärleken är. Det är till och med problem med de andra kristna grupperna som katolicism och protestantism. En syrian kan vara tillsammans med en protestant i 5 år och men han skulle aldrig gifta sig med henne.
Det där är en ren och skär lögn. Jag känner förvisso ingen assyr/syrian som gift sig med en katolik men har själv ett par ingifta svenska katoliker samt ateister i släkten (jag har likt många andra en stor släkt). Får man fråga varför du nu skriver henne? Varför inte honom? Din skeva syn på könsroller smittar av sig på din text, vilket, faktiskt, är synd.

Jag har hört syrianska kvinnor berättat att om de skulle börja få intresse för en person som inte är syrian så skulle de dra sig undan och göra allt för att få några känslor för den personen. Syrianska kvinnor har sagt att om de skulle bli förälskade i t.ex. en muslimsk man och föräldrarna säger att du måste göra slut så skulle de utan tvekan göra det. För att familjen går före. För att man inte vågar med de konsekvenser ens val kan göra. Familjen går före kärleken.
Jag har hört... Herrejösses. Hur ska jag bemöta anekdoter? Jag ser två potentiell problem här. Du kan ha uppdiktat det där, jag kan omöjligt veta. Det kan också vara så att du faktiskt fick detta berättat för dig, men det gör inte det hela sann för det. Följden Jag har fått berättat för mig om ett fall [...] ergo alla assyrier/syrianer är [...] är allt annat än logiskt. Och även om det stämmer (det finns säkert sådana fall, men frågan är om du faktiskt hört det alternativt hört en sann historia) så är det enskilda fall, något som förekommer bland alla folkgrupper, speciellt bland samtliga folkgrupper från Mellanöstern.

Men över till kvinnofrågan. Man har byggt ett nät kring sina kvinnor som är grymt skrämmande. En syriansk tjej vågar idag inte bli tillsammans med en person som inte är syrian.
Jag skulle aldrig våga föra alla assyriska/syrianska tjejers talan. Jag är glad att du lyckas känna till deras hemliga rädsla och sätta det i tryck.

Man har byggt upp ett nät kring sina kvinnor där de endast får gå runt i det här nätet. Nätet innehåller självklart "fina och hederliga syrianska killar".
Jag tror faktiskt många föräldrar resonerar som så att de skulle föredra en syriansk kille (varför inte tjej?) eftersom man delar samma kultur. Men jag kan intyga, giftermål med blonda blåögda svenskar förekommer, för dig, förvånansvärt ofta.

Killarna däremot har inga gränser, de gör vad som helst tills de ska gifta sig.
Det där är inget annat än en långlivad myt och lögn. Det stämmer inte alls. Samtliga barn har begränsningar och visst, relationer under ungdomen är nog en sådan begränsning som förekommer ofta inom vår folkgrupp.

Då går de in i nätet och hittar en fin syriansk tjej.
Lögn. Många par hittar varandra på fester, genom vänner eller på andra sätt. Numera är det ganska vanligt att par träffas på internet.

Skulle en tjej bryta sig loss ur det här nätet så blir hon stämplad av allt och alla. Ifall du hittar en syriansk tjej idag som ser någorlunda bra ut och är över 26 år gammal och inte är gift eller tillsammans med en syrian så lämna hon säkert nätet när hon var yngre och har blivit stämplad av alla syrianska killar.
Måste jag verkligen bemöta det här? Jag har flera släktingar (kvinnor, som du envisas med) som är väl över 26 år och ogifta. Vanligaste orsaken är att hon inte hittat en livspartner men även tjejer som letar efter en ny partner efter ett misslyckat äktenskap. Ditt påhittade "nät" är bara löjligt. Väx upp och sluta sprida lögner.

Det är ett system man byggt upp för att bevara sina kvinnor för sig själva. Man värderar andra folkgrupper olika och den syrianska är den högsta och det finns ingen som är den like.
Det där med att assyrier/syrianer värderar andra assyrier/syrianer som lite högre när det kommer till giftermål tänker jag inte bemöta ty vi vet att det ofta stämmer. Men det gäller även för många andra folkgrupper, kineser, kurder, iranier, somalier, turkar, romer etc. Det är vanligare att man gifter sig inom sin grupp. Fast här kan man argumentera att detta är sant eftersom de flesta av grupperna har egna länder varav alla ovannämnda faller bort förutom romer och kurder. Men om vi kollar på grupperna och deras sammverkan i Sverige så stämmer det jag skrev innan. Det är beklagligt när man ser ner på andra grupper men det är inte ovanligt att folk väljer partners utifrån likheterna, där självklart en kurdisk tjej känner att hon har mer gemensamt med en kurdisk kille. Men andra kurdiska tjejer och killar tittar på andra likheter (som intressen) och dessa kan då föredra killar och tjejer utanför den kurdiska folkgruppen.

En annan femma som är för mig jävligt roligt är hatet de har mot kurder.
Det är inte alls roligt att det finns assyrier/syrianer som hatar kurder. Men du ska också ha lite självdistans. Hela ditt inlägg fylldes med hat och lögner om hur alla assyrier/syrianer är.

Anledningen till att man ska hata kurder är för att när turkarna var på väg att skapa sin nationalistiska stat i början på 1900-talet så utförde man ett folkmord på armenier, syrianer och kaldéer. Turkarna däremot behövde hjälp och vände sig till några få naiva kurdiska klaner. Dessa klaner hjälpte turkarna. Men det är viktigt att förstå att turkarna mördade i Turkiets namn. Dessa få naiva kurdiska klaner blev beordrade av turken för att de själva skulle få en stat. Av den anledningen så hatar syrianerna kurder idag i Sverige.
Det spelar ingen roll hur många kurder som folkmördade. Det viktiga är att det inte var dagens kurder och därför ska ni kurder inte hållas ansvariga. Likaså skall dagens turkar inte hållas ansvariga för det som hände 1914. Alla assyrier/syrianer hatar verkligen inte kurder. Jag gör det inte, t.ex. Sedan har många assyrier/syrianer/kaldéer i Irak flyttat till kurdiskdominerade områden. Det skvallrar om att det finns ett visst förtroende.

Att man själva sätter på sig en Turkiet-tröja under fotbolls-EM eller hejar på Fenerbahce under Champions League eller åker ner och semestrar i Turkiet skiter man i. Man skiter i att man ger stöd åt en stat vars grundtanke går ut på att assimilera ut den syrianska folkgruppen. Man har istället vänt sitt agg mot kurden.
Varför ska vi hata turkar? Jag får intrycket av att du anser att vi borde göra det, vilket är ett felaktigt tankesätt som jag förklarat innan.

Det var hela inlägget. Beviset kom aldrig och vi assyrier/syrianer får vänta till nästa år då vi har en ny chans att ta hem segern och titulera oss som det mest hatiska folket i Sverige.

Redigering: Bloggägaren tog bort inlägget. Jag återgav dock hela inlägget i mina citatsnuttar här ovan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra och viktiga synpunkter på det där för mig konstiga blogginlägget.

Anonym sa...

Det där med blandäktenskap, det händer inte ofta? eller? Att de går emot sina föräldrar? Är bara nyfiken. :-)

Förenade, på riktigt sa...

Hej Anonym!

Jag vågar nu inte tala för alla assyrier/syrianer och säger därför att det beror på.

I min släkt har vi ett antal ingifta blonda killar och tjejer (inkluderar även icke-svenska nationaliteter). Min släkt är långt ifrån unik. De flesta jag känner (en stor majoritet) har någon ingift person so inte har ett ursprung i mellanöstern.

Men låt oss inte glömma att vi har stora släkten så det vore nog konstigt om man inte hade en kusin som är gift med en svensk(a). Jag skulle också vilja tro att blandgiftermål är vanligare bland de assyrier/syrianer som kom till Sverige på 70- och 80-talet än t.ex. senare invandrande irakier (men det är förståeligt då de ej hunnit integrera sig så mycket än). Jag skulle också tro blandäktenskap är vanligare utanför starkt segregerade områden. D.v.s., blandäktenskapen är nog mycket mer vanliga i Örebro, Norrköping, Västerås och Trollhättan än i Södertälje. Det finns faktiskt en märkbar skillnad på assyrier/syrianer från olika städer. T.ex. sägs det att de från Örebro är mer traditionella än de från Norrköping.

En del föräldrar kanske inte gillar det men de spelar en liten roll i det hela. Man gifter sig med den man vill, helt enkelt. Det finns dock vissa extrema föräldrar som t.o.m. ogillar att dottern eller sonen gifter sig med en person från en annan by, trots att de är av samma folkgrupp. Men det är en extremt liten minoritet om i princip nu kommer dö ut i samband med nästa generationsskifte (som pågår just nu).

Anonym sa...

Okej.. i see. Men att en syrian/assyrier skulle gifta sig med en muslim (även icke-troende) är inte på tal med andra ord? Det skulle alltså inte accepteras?

Förenade, på riktigt sa...

Hej Anonym!

Jag tror de flesta skulle ogilla att ens dotter eller son (d.v.s., inte enbart dottern) gifter sig med en muslim.

Anonym sa...

Jag som 26 årig syriansk kvinna och tillsammans med en kille som inte är syrian .Har haft dåliga erfarenheter av syrianska killar vilket fick mig att ge den här killen en chans.Killen har inte haft det lätt eftersom man inte vågar sammtidigt som det kan kännas otroligt rätt och underbart så känns det fel,sjukt, men han står fortfarande vid min sida tills den dagen jag säger ja till honom även om jag psykar honom hehe sorry babe. Att bryta en livsstil man växt upp med är inte lätt.Men att träffa en kille som får en att våga älska honom är underbart.sammtidigt som tanken på ett framtida bröllop ger mig lite panikkänslor.Konstiga känslor som man själv inte förstår.man undrar var alla syrianer i samma situationer gömmer sig för jag känner då ingen.och varför duger svenska killar mer än andra nationaliteter som är kristna? jag vet bara att jag tänker gå min egen väg även om de blir en lång jobbig svår väg som kräver mycke känslor och tid. tack o hej